Het egeltje van Kasper Bosmans @ Stedelijk Museum Amsterdam

Het egeltje van Bosmans

Gelijk bij de entree van de groepsshow In the Presence of Absence in het Stedelijk Museum, is de prachtige muurschildering 9 Sisters (2020) van Kasper Bosmans te zien. Het is right in your face, lekker strak geschilderd en er zijn allerlei dwarsverbanden uit verschillende fases van de geschiedenis in verwerkt.

Het geheel verbeeldt thematische verhalen die doorgaans weinig worden vertoond in een museale omgeving. Zoals de legende van de heiligenlevens van Sint-Ontkommer, een fictieve vrouwelijke heilige die vereerd werd in verschillende Europeese landen maar ook in Latijns Amerika. De legenda is ontstaan vanuit verkeerde interpreaties van de afbeeldingen van een gekruisde Christus.

9 Sisters (2020) is opgebouwd uit vlakken: aan de zijkant en de bovenkant zijn vogels geschilderd, in het midden zijn negen mini-panelen te vinden. Het geheel is intelligent en humoristisch in elkaar geklikt. En het verrukkelijke kleurgebruik heeft iets weg van kleutergoud. In de symbolen herken je middeleeuwse thema’s, maar ook hedendaagse zoals de facade van het datacenters AM3 en AM4 in Amsterdam, ontworpen door Benthem Crouwel Architects voor Equinix, een toonaangevende wereldwijde datacenterprovider. In deze datacenters staan enorme serverruimtes die ons internetverkeer en gegevensopslag 24 uur per dag faciliteren. Deze gebouwen, zijn een vlaggenschipen en een herkenningspunt voor de stad. Zij houden onze gegevens veilig en zijn geïntegreerd in de Amsterdamse openbare ruimte. En zo verleidt Bosmans je om na te denken over “eeuwige” thema’s die telkens in verschillende gedaantes terugkeren in zijn werk.

Bosmans maakt in zijn werk onder meer gebruik van heraldiek, mythologie, literatuur, geschiedenis en kookrecepten. De vergaarde informatie haalt hij uit boeken en van het internet. Hij slaat het op en gebruikt het willekeurig in zijn werk. Hiermee verschaft hij zichzelf poëtische vrijheid. Bosmans vindt dat het de taak van de kunstenaar is om inhoudelijk te vernieuwen en niet per se naar vorm: het gaat erom dat je “innovatief ouderwets” te werk te gaat.

Het paneeltje, dat is opgebouwd uit twee verschillende kleuren bordeaux, die worden onderbroken door een witte omlijsting en waarop in het midden een egel is afgebeeld, trekt direct mijn aandacht. De stekels van de egel liggen plat op zijn achterwerk. Bosmans heeft aan de linker- en rechterzijde twee bosbessen, met in het midden een rozerode granaatappel, geschilderd. Aan de linkerkant, bij de kop van de egel, is een ster geschilderd. De egel is wakker. Uit zijn de kont, drupt een druppel water richting honingpot, die in een geel-groen veld staat. Daaromheen liggen verspreid gouden munten en oranjerode bessen. Onder de honingpot, in het groene veld, is een zwarte halve cirkel geschilderd.

Zodra ik op het internet het woord egel intik, kom ik al surfend het laatmiddeleeuwse eerste “haute cuisine”-kookboek Le Viandier tegen. Hierin zijn allerlei recepten te vinden waarin de (nep-)egel is verwerkt. Het bevat verder de eerste gedetailleerde beschrijving van tussengerechten, maar ook hoofdmaaltijden en desserts komen er in voor. En zo kom ik op de gedachte dat voedsel de mens al eeuwenlang op allerlei manieren verbindt, maar ook verdeelt.

Het mooie aan het Nederlandse eetcultuur is dat onze keuken anno 2020 en door de geschiedenis heen, mede is opgebouwd door mensen van over de hele wereld zoals Joden, Fransen, Chinezen, Surinamers, Indonesiërs en Marokkanen. De aardappels uit de Hollandse pot komen uit Peru. Rookworsten worden op smaak gebracht door koriander, foelie en andere specerijen die aanvankelijk uit Indonesië en later uit allerlei andere landen werd ingevoerd. Zij en nog vele andere nationaliteiten spelen een rol in het in ons huidige eetcultuur en de manier waarop wij nu samenleven.

In the Presence of Absence is t/m 31 januari 2020 in Stedelijk Museum in Amsterdam te bezoeken.

Najiba Brakkee
About Najiba Brakkee 95 Articles
Najiba Brakkee woont in Amsterdam en werkt op project basis in de kunstwereld als pr-medewerkster en organisator. Zij ziet de kunstwereld als een avontuur en schrijft over alles wat zij onderweg tegenkomt: exposities, ateliers, beurzen en dergelijke. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*