Taiwan heeft een actieve kunstgemeenschap en als gezegd in het vorig artikel het zwaartepunt ligt in Taipei. Ik probeer ook een aantal project ruimtes, galeries en collectieven te checken. Mijn eerste bezoek aan Taiwan is, zelfs al ben ik er ruim drie maanden, echt niet meer dan een introductie die smaakt naar meer. Taiwan is maar 5K km2 kleiner dan Nederland en heeft met ruim 23 miljoen populatie, er 7 miljoen meer dan wij. De kunstgemeenschap is navenant. Economisch is het land ook gelijkwaardig aan Nederland en in gesprekken met kunstenaars en instanties kom ik er al gauw achter dat de financiële support vanuit de overheid vergelijkbaar is met wat wij hier hebben en dat merk je. In drie maanden kortom, hoezeer ik ook van mijn neus gebruik maak, maak je hooguit eerste connecties en krijg je een idee van wat er gebeurd en aanwezig is, maar ken je alleen een beetje en weet je hooguit dat je graag meer zou willen weten! Maar het land is zo fijn om te verblijven, gastvrij, makkelijk te navigeren, veilig, en de kunst die ik wel zag en mensen die ik leerde kennen waren zo inspirerend er lijkt zoveel mogelijk. Ik deel dan ook graag de mogelijkheden voor connecties die ik zag waarvan ik denk dat die interessant zijn voor de kunstgemeenschap hier in Nederland.
C-LAB COMPLEX
C-Lab is een enorm complex van meerdere gebouwen en buitenruimte in Taipei met een focus op experiment en innovatie in de gebieden hedendaagse kunst, technologie, performance, movement, en gemeenschap. De organisatie staat open voor en heeft verschillende internationale samenwerkingen, waaronder met Critical Path uit Australië (https://criticalpath.org.au/programs/2022-2024-taiwan-and-australia-choreography-exchange-program/). Super interessante organisatie voor alle lezers die in deze gebieden aan het werk zijn.
C-Lab organiseert ieder jaar een grote internationale tentoonstelling in het hele complex inclusief diverse talks, workshops en tours, over een thema. Ik zag er ‘Memory Palace in Ruins (9 juni – 13 augustus) met interessante werken van 25 internationale kunstenaars. Er zijn werken te zien in diverse media: installatie, video, print, VR/AR, fotografie, buitenwerken en performance die allen cultureel geheugen onderzoeken en bevragen binnen de context van het nu. Wat is de rol van geschiedenis in onze levens in het hier en nu? Wat onthouden we en hoe kijken we als mens terug op onze geschiedenis met wat we nu weten en binnen hedendaagse (ethische) referenties en kaders. Ik liep tegen een levensgrote Jules Deelder aan in ‘Dead-Alive’ een video werk van Babeth Mondini van Loo. Verder werk van o.a. Onejoon Che (Zuid Korea) die de relatie tussen Noord Korea en Afrika onderzoekt en Lee Kan Kyo die meer recent terug kijkt op populaire cultuur met een nostalgisch tribuut aan het branden van DVD’s iets wat alweer snel verdween en plaats maakte voor streaming.
Eerder schreef ik al over de presentatie van White Waters van Su Hui-Yu bij C-lab: https://trendbeheer.com/2023/04/27/standplaats-taiwan-presenting-partners/
No 177, Sec. 1, Jianguo S. Rd., Taipei City 106
W: clab.org.tw/en/about
THE CUBE PROJECT SPACE
Onderweg van THAV waar ik verblijf naar het metrostation ligt The Cube. Een project ruimte opgericht door Zheng Huihua (Amy Cheng) en Luo Yue full (Jeph Lo) in 2010. Mooi strak paar verdiepingen pand met de typisch voor Taiwan tegeltjes aan de buitenmuur was ooit een hotel hoor ik. Ook hier is ruimte voor lokale en internationale hedendaagse kunstenaars. Ze organiseren tentoonstellingen, seminars en uitwisselingen in de kunst en geesteswetenschappen.
Ik zag er de tentoonstelling ‘Seven People Crossing the Sea’ van Huang Po-Chih. Zijn werk zo horen we begint altijd met geschreven verhalen, de publicaties zijn in te zien en te koop bij de receptie. Hier gaan de verhalen over de kleding industrie over personen in verschillende locaties als zijn moeder (Taiwan), tante (China) en meneer Ho (Hong Kong). We weten hier allemaal dat onze goedkope kleding ‘ver van ons bed’ gemaakt wordt onder erbarmelijke arbeids omstandigheden maar laten ons graag in slaap sussen. De tentoonstelling is een bruut wakker worden waar de kunstenaar ons aan de hand meeneemt door zijn poëtische, intieme, ironische teksten, foto’s, installaties en video’s naar de jaren 60-80, zijn kindertijd, waar zijn (alleenstaande) moeder inkomen voor hen bij elkaar scharrelt in de kleding industrie. De Naaiateliers waar zijn moeder werkte waar ‘succesvolle winstgevende’ westerse bedrijven hun opdrachten gaven, toen de arbeidsomstandigheden in Taiwan verbeterden, doodleuk verhuisden naar het goedkopere Shenzhen in China waar arbeidswetten of vakbonden nog steeds ontbraken.
De werknemers in Taiwan per direct met niets anders dan hun ‘olifantenbenen’ (Elifantiase) en stuk genaaide handen achterlatend tenzij ze op eigen kosten ook daarheen verhuizen (wat zijn tante en haar zoon deden). Waar we zelfstandigen als Meneer Ho zien, die zich proberen staande te houden met verkoop van stoffen in een stad die toen het beter ging, gentrificeerde en de markt mensen en stands bruut vernield en verwijderd werden door gemeente en politie.
2F, No13, Aly 1, Ln 136, Sec 4, Roosevelt Rd, Taipei
(The Cube 7F: 7F., No. 241, Sec. 3, Roosevelt Rd., Taipei)
W: thecubespace.com/en/thecube-project-space/
DIGITAL ARTS CENTER TAIPEI
Directeur Loh van MoCA Taipei introduceert Hsiang-Yun (Emily) Huang (https://cloudartproductions.format.com/), beeldend kunstenaar en onderzoeker van de hedendaagse kunsttheorie gevestigd in Taiwan en Leiden aan me nadat ze NEXUS ziet. Huang nodigt me uit voor ‘Information Manipulation: Mind, Cognition, and Power’ een tentoonstelling met een forum bij Digital Arts Center Taipei (DAC Taipei) dat ze organiseert. Sprekers in het forum zijn kunstenaar Warren Neidich (the USA), ‘Mind-Models in Our Moment of the Consciousness Industry’; Ying-Tung Lin (Taiwan), ‘Fake News and Information Manipulation: The Polluted Epistemic Environment and Mental Mechanism’; en Alex Taek-Gwang Lee (Z. Korea), ‘The Invention of the Brain’.
Ja, dat was precies zo academisch filosofisch als het klinkt … het is in het straatje van onze Trendbeheer filosoof Jeroen Bosch, voor tante Dees was het even bijbenen (Epistemic watte?) maar de trouwe lezer weet dat ik dan wel aanga want van een uitdaging houd en ik dus wegliep met een lijstje ‘te bij Scheltema bestellen boeken’ om als ik terug ben te gaan lezen, lol!
DAC bestaat sinds 2009 en valt sinds 2018 onder de supervisie van ‘the Association for the Visual Arts in Taiwan (AVAT)’. DAC Taipei is een portaal voor digitale kunst in Taiwan ook voor internationale kunstenaars die in dit veld werken. Ze organiseren een aantal tentoonstellingen per jaar met daarnaast forums en workshops. De ruimte heeft verschillende studio’s en werkruimtes waar lokale en internationale kunstenaars kunnen werken aan projecten. Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie contact opnemen met het centrum op telefoonnr. +886-2834-5066 of per email: info@dac.taipei
https://youtube.com/watch?v=xvRB9LJ1DAc
No.180, Fuhua Rd., Taipei City 111031
W: dac.taipei/en/home/
W: avat-art.org/en/
DOUBLE SQUARE
Double Square is een commerciële galerie die met zowel lokale als internationale hedendaagse kunstenaars werkt, zowel opkomend, mid-carrière en gevestigd. Ik zag er de schilderijen van gevestigde internationale kunstenaars Lolo & Sosaku (loloysosaku.com/) uit Barcelona, Lolo was afwezig omdat hij net vader is geworden, en hun ‘painting machines’ aan het werk. Het duo maakt allerlei mechanische apparaten die ze op doek zetten en door de bewegingen laten schilderen, super tof.
Op de tweede verdieping de jonge opkomende kunstenaar Huang Chih-Cheng (http://huangchihcheng.weebly.com/en.html) met werken van door AI gefabriceerde foto’s op basis van criteria van de kunstenaar. In dit geval legt hij uit dat de criteria waren intimiteit van LGTBQ+ lichamen van jonge mannen met een Aziatische etniciteit waar hij een reflectie van zichzelf zocht in relatie tot de sculpturen van lichamen die we kennen van de oude Grieken. De foto’s drukte hij dan vervolgens met zeefdruk op metaal blad en bewerkte ze handmatig.
Huang Chi Cheng
No.28, Lane 770, Beian Road, Taipei 104
W: www.doublesquare.com.tw/en/about
HONG FOUNDATION PROJECT SPACE
Chi Po-hao introduceert me bij de Hong Foundation. De Foundation is 52 jaar geleden opgericht door de oprichter van Panasonic Taiwan en geeft verschillende grants aan kunstenaars (40 – 60 jaar), heeft een bibliotheek, een prachtige traditionele Japanse ruimte waar ze workshops, lezingen en presentaties over kunst, cultuur en filosofie verzorgen, en een project ruimte waar kunstenaars kunnen tentoonstellen.
Ik zie er ‘Stormy Forms’ een tentoonstelling van foto’s van ontwerpen van de huidig directeur architect Grace Cheung (3e generatie) in samenwerking met papier kunstenaar Hung Hsin-fu die waanzinnige papieren kleinoden maakte op basis van de ontwerpen van Cheung, waar zijn schetsen en de originelen van te zien zijn en de mallen waarmee de papieren werken gemaakt zijn. Maar het allermooiste is wel dat ze zijn verwerkt in een box met 2 schitterende elegante delicate pop-up boeken “Form Unfold en Xrange Architecture. Een gelimiteerde editie van 500 die afgelopen maand in de verkoop ging en, zo ontdek ik, met een kleine tekst van HNI directeur Aric Chen (spijt als grijze haren dat ik die toch niet gekocht heb en dan maar meegesjouwd in mijn handbagage). Ze hadden me het al verteld maar het is openbaar nu, Hong Foundation heeft afgelopen week ook officieel de aankondiging gedaan dat ze een samenwerking hebben gesloten met de Rijksakademie in Amsterdam. De komende jaren geven ze ieder jaar een beurs aan een opkomende kunstenaar uit Taiwan (onder 35 jaar) voor de 2 jaar residentie. De kunstenaars moeten zich eerst via de normale procedure aanmelden en door de selectie mallemolen maar dan weten ze dat er een beurs wacht.
12F, No.9, Sec. 2, Roosevelt Rd., Taipei City, 100420
W: hongfoundation.org.tw
SOLID ART
Solid Art opende in 2019 Taoyuan maar sloot wegens Covid en heropende in 2021 in de huidige locatie in Taipei. Het is een hybride ruimte een commerciële galerie die winst moet maken en een project ruimte waar in niet commercieel en internationaal werk geïnvesteerd wordt. Het investeert ook in het publiceren van catalogi over het werk van lokale kunstenaars waar ze mee werken. De ruimte richt zich specifiek op verbindingen maken tussen de kunstgemeenschap in Taiwan met de kunstgemeenschappen in het buitenland.
Het is de galerie waar het werk van Tirzo Martha te zien was eind 2022, de ruimte heeft dus al een verbinding met Nederland. Ik zie er de solo tentoonstelling van Lin Yi-chun (Esther), met video, foto’s en installatie over persoonlijke herinneringen en hoe die zich verbinden met het collectieve. In de project ruimte de gevestigde internationale kunstenaar Himali Singh Soin (London / Dehli) met een serie werken in diverse media over verlies en de zoektocht naar een mogelijke toekomst.
2F., No. 9, Aly. 79, Ligong St., Taipei City 112
W: solidart.tw/en/home/
SUAVE ART
SUAVEART, is een curatoriele instelling opgericht in 2015 door curator Yipei Lee. Het had even wat voeten in aarde want ze is net zo reislustig als ik maar het lukt. Tammy, curator van het Kaohsiung Fine Art Museum, komt om NEXUS te zien en neemt haar mee. Als Tammy naar haar volgende afspraak gaat, gaan wij samen eten om te praten over wat ze allemaal doet en dat is veel, ze is net zo een stuiterballetje als ik hahaha!
Met Suave Art richt ze zich op ecologie, wetenschap, oorspronkelijke gemeenschappen, eiland cultuur, en hedendaagse kunst in Zuidoost Azië, waaronder Indonesië waar ze de volgende dag ook weer heen reist. De projecten zijn gebaseerd op artistiek onderzoek, interdisciplinair en experimenteel. Suave Art organiseert uitwisselingen, samenwerkingen, residenties, tentoonstellingen, workshops, heeft een podcasting serie en maakt publicaties. Als je regelmatig werkt in Zuidoost Azië of dat zou willen en je praktijk past binnen het bereik van wat ze doet is het wellicht de moeite waard Lee en de organisatie te leren kennen. Check de website en de organisatie is ook op sociale media om te kijken of je aansluitpunten vind.
TKG+ // TINA KENG
Voor het overzicht noem ik nog een keer TKG+ // Tina Keng Gallery net als Double Square een commerciële galerie die met lokale en internationale hedendaagse kunstenaars werkt. Ik schreef eerder uitgebreider over mijn bezoek aan de galerie: https://trendbeheer.com/2023/05/12/standplaats-taiwan-joyce-ho-tkg-taipei-dangdai/
B1, 2F, No 15, Lane 548, Ruiguang Road, Taipei 114
www.tkkgplus.com
VERY THEATRE / VM STUDIO
Very Theater is opgericht door theater- en mediakunstenaar Chou Tung-yen dat hij deels financiert met de middelen uit zijn commerciële partnerbedrijf – Very Mainstream Studio. In Very Theatre werkt hij met nieuwe media en creëert experimentele innovatieve interdisciplinaire werken waar hij zoekt naar nieuwe manieren van kijken en ervaren. Very Theatre werkt samen met WERC in Groningen en presenteerde in Noorderzon (online wegens covid), choreograaf en theatermaker Mohamed Yusuf Boss, onderdeel van dat project, introduceerde ons. Het nieuwe project Very Theatre project ‘Traversie in the Mist’ een ‘work in progress’ is onderdeel van Venetië VR later dit jaar en komt nu ook naar Felix Merites in Amsterdam in september. Als je geïnteresseerd bent check de Felix website eind augustus, of laat me weten dat je wilt komen!
6F., No.28, Aly. 23, Ln. 85, Sec. 3, Muzha Rd., Taipei City 116,
W: www.vmstudio.tw/
WALEY ART
Waley Art is een alternatieve ruimte van zes verdiepingen opgericht in 2014 door jonge kunstenaars en curatoren en ze hebben 2 residentie plekken waar kunstenaars kunnen verblijven. Waley Art presenteert grafische kunst, ontwerp, videokunst, installatie, performancekunst, beeldhouwkunst en andere beeldende kunst. Naast het exploiteren van de tentoonstellingsruimte, richt Waley Art zich ook op projecten in de buitenruimte en lokale culturele en historische studies van Galaya, de residentiele buurt in het zuiden van het WanHua District in Taipei waar Waley Art gevestigd is. Ervaren internationaal curator en professor Lin Hong-john werkt samen met Waley als adviseur. Ik zag er de solo Mirror van Cheng Hsiang-Yu (Edwin) en curator Lin Yu-Chin die nog moet af studeren maar hard aan de weg timmert, ik zag eerder ook een tentoonstelling van hem in MoCA Taipei. Ik zag en rook de solo ‘Post-human microbiome project’ van Wang Hui-yuan (Mark), zijn afstudeerproject aan de academie in Eindhoven; zijn werk en dat van andere studenten uit Eindhoven zoals het wolken project van Noa Jansma zie ik ook later ook in het Taiwan Design Research Instituut. TDRI is onderdeel van het Songshan Cultural and Creative Park, een prachtig gerenoveerd oude suikerriet fabriek en omliggend terrein.
Waley Art werkt veel internationaal zo doen ze in oktober/november 2023 een uitwissel project met Cuba (2 kunstenaars gaan naar Cuba en 2 kunstenaars uit Cuba komen naar Taiwan) mogelijk gemaakt door een subsidie voor Latijns Amerika en het Caribisch gebied van het Ministerie van Cultuur in Taiwan. Ze presenteren regelmatig tentoonstellingen van internationale kunstenaars in juli/augustus 2023 is kunstenaar / ontwerper Frank Havermans uit Nederland in residentie. Nederlandse kunstenaars die geïnteresseerd zijn een voorstel in te dienen kunnen contact opnemen per email: waleyart@gmail.com
No. 6, Lane 322, Wanda Road, Taipei
T: +886 22301 1821
W: waleyart.wixsite.com/website
Taiwan Design Research Instituut / Songshan Cultural & Creative Park
133 Guangfu S Rd, Taipei 101
W: https://www.tdri.org.tw
W: https://www.songshanculturalpark.org/english
TDRI heeft verschillende internationale open calls en geld prijzen waar internationale ontwerpers zich ook voor kunnen aanmelden zoals de Golden Pin (deadline net voorbij) https://www.goldenpin.org.tw/en en Ideathon, verbeeld de toekomst (deadline 31 juli, 2023!) https://ideathon.tw/en/
ZONE SOUND CREATIVE
“Zone Sound Creative” is opgezet door Chi Po-hao met focus op hedendaagse kunst, cultuur, muziek, en technologie. Jan Misker (voorheen V2) uit Rotterdam introduceert ons, jaren geleden deed Chi een residentie bij V2 in Rotterdam. Zone Sound Creative werkt interdisciplinair en internationaal aan projecten met de British Council, MIT en Zero Gravity Flight, en op het moment met het Mexicaanse dériveLAB, creatieve ruimte BEMA, en Taipei Artists Village aan een uitwisselings project. DériveLAB werkt aan projecten over schaal, migratie, burgerschap, bureaucratie, en menselijke subjectivieit. Ik ontmoet Chucho Ocampo, directeur dériveLAB, kunstenaar en architect nu in Taipei tijdens een presentatie van ‘het Traceability Project’ in het Sensory Sonic Laboratorium (https://zonesoundcreative.com/portfolios/traceability_project/). Het Traceability project gaat over water, onder ander over de waterbesparende faciliteit voor de vele overstromingen waar Groot Taipei meet kampt. Via Yu Shanzi Floodway, een overstromingskanaal, wordt nu het vele water van de Keelung Rivier als het nodig is naar de zee geleid in het Noordoosten van Taiwan en worden zo succesvol overstromingen voorkomen. Zone Sound Creative organiseert allerlei projecten waar ze met groepen mensen langs de rivieren in Taipei lopen waar je leert over de geschiedenis van waterbeheer en de verandering door de verschuivingen in het klimaat. Er worden geluid opnames maakt waar sound kunstwerken mee gemaakt worden die aandacht genereren voor water problematiek.
W: chipohao.com
W: zonesoundcreative.com
DANK:
Mijn verblijf in Taiwan is op uitnodiging van en mede mogelijk gemaakt door The Department of Cultural Affairs, Taipei City Government, en het MoCA Taipei, met dank aan CP Yen voor het maken van de connectie met MoCa Taipei’s directeur Sappho Loh. Mijn accommodatie voor lang-verblijf is mogelijk gemaakt door Treasure Hill Artist Village / Attic Hostel en Trendbeheer. MoCA Taipei en Treasure Hill Artist Village/Taipei Artist in Residency vallen beide onder het bestuur van the Taipei Culture Foundation.
Leave a Reply