Residency Road Trip (on motherhood!)

Logboek #3 van een artist-in-residence

In een periode van vijf weken tijd verblijf ik in de artist-in-residence Root Brabant in Landpark Assisië en gebruik ik Trendbeheer als experimentele ruimte om ervaringen, gedachten, ideeën, schetsen en plannen te presenteren voor een nader te bepalen nieuw (video-)werk.

Residency Road Trip (on motherhood!)

Terwijl mijn vorige artikel nog over “mijn begin bij Root” gaat, krijg ik inmiddels shivers van het besef dat ik al over de helft zit. Zoals ik in het eerste logboekartikel schreef, en waar menigeen mij gelijk een beetje om uitlachte (“Dat zeg je toch niet!”) had ik voor deze zomer weinig rijervaring en was de rit naar Root Brabant ‘mijn langste ooit gereden’. Inmiddels is zo’n 3 keer per week: Den Haag – Biezenmortel en terug de gewoonste zaak van de wereld geworden. Het hoort bij de residency en voelt als road trip in de lage landen – soms met, soms zonder gezin.

Residency Road Trip (on motherhood!)

Landpark Assisië: geschikt voor het hele gezin

Residency Road Trip (on motherhood!)

Bij het autorijden komt een nieuw soort dagdromen kijken. Niet zoals ik was gewend van het reizen met de trein waarbij flegmatisch staren alle mijmeringen aan elkaar rijgt als een bonte kralen ketting. Nu is er voortdurend sprake van gedachteninterruptie omdat ik ergens anders actief mee bezig ben. Deze manier van onderbrekingen in het denken sluit aan bij mijn afgelopen anderhalf jaar, waarin ik moeder werd. Ondanks dat ik al sinds heugenis een waarlijke dromer ben, zorgt deze nieuwe rol voor verschillende wolkentypen in de bovenkamer die ik eerder nooit had opgemerkt.

advertentie(s)

Residency Road Trip (on motherhood!)

Waar ik vroeger gewend was om dagenlang met dezelfde schapen- of stapelwolken rond te lopen, is het nu normaal geworden dat een wolkendek abrupt plaats maakt voor een heldere huzarenbroek alvorens het verandert in hele hoge wolken waar ik zelf bijna hoogtevrees van krijg en dan vergeet dat ze bestaan.

Residency Road Trip (on motherhood!)

Dat een auto je horizon vergroot lijkt nogal wiedes, maar dat dit ook je horizon bepaalt is onverwachts; van bebouwing tot bewolking in de bovenkamer – tot aan zelfs de oeverloze “brrroeem” vocabulaire van mijn zoon, mijn spontane interesse in wolkentypen en een eindeloze potentie aan werkbare stream-of-consciousness dat juist dankzij voortdurende interruptie door blijft stromen als klinkklare waanzinnigheid; wat weer onverwachts onderzoeksmateriaal oplevert.

Residency Road Trip (on motherhood!)

Naast dat een residency voor een kunstenaar een kans bij uitstek is voor volledige focus en arbeid, gaat reproductieve arbeid gewoon door; een term die in de feministische economie is ontstaan en wordt gebruikt om de zorg en het draaiende houden van het gezin mee uit te drukken – iets waar je veelal beter over kunt zwijgen, maar waarom eigenlijk? Omdat er nu eenmaal altijd over is gezwegen?

Residency Road Trip (on motherhood!)

    De belevingstuin: waar plannen worden gemaakt om net als vroeger bij De Broeders Penitenten weer een zelfvoorzienende park van te maken.

Als de lockdown iets heeft aangetoond is het wel de menselijke capaciteit om het dagelijks leven wezenlijk om te gooien. Het normaal dat in een spectrum is veranderd zoals een trein in een auto, een wolk in een huzarenbroek en waar kinderen gewoon af en toe door het beeld kunnen lopen waardoor de focus misschien even zoek is, maar er wel meer te lachen valt.

Residency Road Trip (on motherhood!)

    BBC interview met een kind in beeld tijdens een lockdown.

Kralen in overvloed; in alle kleuren van het spectrum, een stevig touw om ze mee te rijgen zal na uitpluizen worden gesponnen.

Residency Road Trip (on motherhood!)

Tot de volgende!

About Charlotte van Winden 20 Articles
Charlotte van Winden (1988) is kunstenaar en initiator. In haar werk onderzoekt ze de grenzen van de maakbare wereld en de positie van het individu. Haar werk omvat performance, installatie en video.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*