In the Black Fantastic @ Kunsthal

In the Black Fantastic @ Kunsthal

    Alisha B. Wormsley, There Are Black People In The Future (foto: Fred Ernst)

Het was een feestje der herkenning afgelopen zaterdag bij de opening van ‘In the Black Fantastic’ in de Kunsthal in Rotterdam. EINDELIJK! Het kan dus WEL?!

Toen ik 25 jaar geleden in Amerika ging werken was deze groep internationale kunstenaars onderdeel van een ‘booming’ groep aanstormende kunstenaars in de galeries, musea en kunstbeurzen. Kunstenaars die niet alleen de kunstcanon maar ook het wereldbeeld van kunstliefhebbers in de 21e eeuw, voorgoed veranderden. Nu, allen gevestigde middelbare kunstenaars, vertegenwoordigd door galeries waar vele kunstenaars wereldwijd alleen van kunnen dromen, met kunstwerken decennia lang veelvuldig gepresenteerd in internationale biënnales en musea die er volgens ons hier toe doen, driftig aangekocht door die musea voor in de collecties en door de grote verzamelaars. Ik schreef de afgelopen tien jaar over veel wat ik internationaal zag, maar in Nederland zag ik deze werken of kunstenaars nooit. Ook niet het werk van de gewoon al decennia lang in Rotterdam wonende en werkende Ellen Gallagher wier werk nu voor het eerst te zien is in haar hometown! Zeker de manier waarop we hier meerdere actuele relevante kunstenaars met meerdere werken over meerdere zalen in dialoog met elkaar of juist op zichzelf staand sprekend over meerdere thema’s te zien krijgen. Sensationeel en uniek voor Nederland want de Nederlandse kunstprofessionals (een handjevol uitzonderingen daar gelaten) bij de instituten lagen allen decennia lang in coma, hun kennis eindigend bij de kunstgeschiedenis van de jaren tachtig, op de IC.

Met het brengen van In de Black Fantastic naar de Kunsthal, schudt curator Shehera Grot, Nederland in een keer wakker en trekt zowel collega’s en bezoekers vanuit de 20e eeuw niet alleen naar het nu maar Grot geeft ons niet gehinderd door de westerse canon, geografie, geslacht, etniciteit of andere nonsens een blik op de toekomst. De “zwarte kunstenaars” die gepresenteerd worden maken vooral duidelijk dat “zwarte” kunst net zo min bestaat als “Europese” of “Westerse” of “Whateva” kunst.

Hier zien we gewoon kunst over verschillende universele thema’s en menselijke ervaringen, gemaakt vanuit verschillende uitgangspunten, contexten en perspectieven. Kunst die een ieder aanspreekt en tot de verbeelding spreekt. Kunst die doet nadenken, die intrigeert, verwondert. Kunst die aanspoort om terug thuis (meer) te leren over wat je zag en gemaakte referenties op te zoeken die je onbekend zijn of je nu nog verder in wil verdiepen.

In the Black Fantastic @ Kunsthal

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Waar de werken hier gepresenteerd refereren aan geschiedenis, komen ze, wel met in achtneming van, los van de koloniale periode als tijdsbeeld, voorbij daders en slachtoffers, voorbij vragen om herkenning, om erkenning. Wie je ook bent of waar je vandaan komt, of je de referenties kent of niet, de werken zijn niet alleen authentiek, aansprekend, ambitieus, en universeel, sterker nog je ziet hele nieuwe universums die nieuwsgierig maken naar de toekomst. Werken die getuigen van visie waar de kunstenaars zonder angst vanuit eigen kracht, kennis en kunde hun verbeelding over de toekomst de vrije loop te laten, grenzeloos en vol vertrouwen.

In the Black Fantastic is een fantastische, gevarieerde ervaring voor bezoekers. Jong en oud met of zonder kennis van kunst. Maar het geeft ook de kunstprofessionals en instituten in Nederland de gelegenheid om in een keer een stap van dertig tot veertig jaar te maken naar het NU en een visie te ontwikkelen voor de toekomst. Zelf kan ik niet wachten om meer van dit soort rijke, gelaagde tentoonstellingen te zien. Tentoonstellingen die de grenzen van het starre eurocentrisch kunstcanon opblazen. Door curatoren als Grot en andere aanstormende collega’s als Rita Ouedraogo, Jessy Koeiman, Jo-lene Ong, Yasmijn Jarram, Manique Hendricks, Vincent van Velsen, Amal Ahaag, Zippora Elders, etc. in de kunstinstituten en ruimtes in Nederland!

In the Black Fantastic @ Kunsthal

    Shehera Grot, curator Kunsthal.

Met een ongelooflijk genereus gebaar schonk curator Shehera Grot met het brengen van deze tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam een benchmark aan alle kunstprofessionals en instituten in Nederland en de gelegenheid om op te kunnen houden met, om met Hartog de Jager te spreken, in de achteruitkijkspiegel te kijken.

In the Black Fantastic @ Kunsthal

    Nick Cave, Soundsuits, overzicht

Meer over Nick Cave https://trendbeheer.com/2017/01/10/nick-cave-until-mass-moca/

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Hew Locke

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Meer over Locke en de context van carnaval: https://trendbeheer.com/2016/02/29/trinidad-en-mas/

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Sedrick Chishom

In the Black Fantastic @ Kunsthal

In the Black Fantastic @ Kunsthal

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Tabita Rezaire, Ultrawet – Recapitulation, 2017

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Volgend jaar ook te zien o.a. met Ellen Gallagher bij het Van Abbemuseum

Wangechi Mutu

Wangechi Mutu

Wangechi Mutu

Meer over Wangechi Mutu: https://trendbeheer.com/2017/01/31/a-new-york-gallery-crawl/

In the Black Fantastic @ Kunsthal

    Chris Ofili

Ik volgde Ofili sinds de olifantenpoep en de rel in het Brooklyn Museum naar de aquarellen in het Studio Museum in Harlem, de solo in het New Museum en nu in Rotterdam. Meer over Chris Ofili: https://trendbeheer.com/2017/10/03/new-york-opening-seizoen-2017-deel-2/

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Lina Iris Viktor

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Ellen Gallagher, Ecstatic Draught of Fishes, 2021

In the Black Fantastic @ Kunsthal

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Gallagher woont dus al decennia lang in Rotterdam. Hier in Nederland blijven musea in hun keuze voor presentatie of aankoop van een niet westerse vrouwelijke kunstenaar vrijwel altijd steken bij Jennifer Tee of Natasja Kensmil, men is liever lui dan moe blijkbaar. De aanhouder wint het zelfs van stijfkoppige Nederlandse kunstprofessionals. Nu te zien in haar thuisstad, was haar werk onlangs ook onderdeel van Sonsbeek 20-24 en togen ook Hans Hartog Jager en collega Rineke Dijkstra (voor de foto in de krant) naar haar studio en maakte kennis met haar en haar werk (https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/10/buitenstaanders-krijgen-heel-lastig-toegang-tot-jullie-cultuur-a4031201).

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Cauleen Smith, Epistrophy, 2018, installatie van objecten.

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Het geweld van nemen en het potentieel van de gift van het geven: radicale vrijgevigheid, een politieke daad.

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Kara Walker, Prince McVeigh and the Turner Blasphemies, 2021, stop motion animation, 12:06 minutes (edition van 5), score van Lady Midnight.

In the Black Fantastic @ Kunsthal

Walker is wellicht bekend bij de lezers, zij werd in de vorige eeuw al aangekocht Miriam Westen voor het Museum Arnhem, en had dit jaar een solo tentoonstelling in de Pont in Tilburg. ‘Prince McVeigh and the Turner Blasphemies’ gaat over hoe radicale figuren en ideologieën zich ingraven in het nationale bewustzijn. De titel verwijst naar ‘The Adventures of Prince Achmed’ (1926) van de Duitse Lotte Reiniger, en de roman ‘The Turner Diaries’ (1978), een van de meest invloedrijke teksten binnen hedendaagse extreemrechtse extremistische bewegingen. LET OP: Het werk bevat knipperende strobe-lampjes.

Meer over Kara Walker: https://trendbeheer.com/2017/09/18/new-york-opening-seizoen-2017/

Publicatie:
In the Black Fantastic, Hardcover, 304 pagina’s, ISBN 9780500024621, €44,95 te verkrijgen in de Kunsthal winkel op de begane grond bij het cafe.

Kunstenaars: Nick Cave (US), Sedrick Chisom (US), Ellen Gallagher (NL), Hew Locke (UK), Wangechi Mutu (KE), Rashaad Newsome (US), Chris Ofili (TT), Tabita Rezaire (GF), Cauleen Smith (US), Lina Iris Viktor (UK/IT), Kara Walker (US) en Alisha B. Wormsley (US).

Curatoren: Ekow Eshun (UK), Shehera Grot (NL), randprogrammering in de kunsthal: Stephanie Afrifa (NL)

De tentoonstelling is een samenwerkings tussen Kunsthal Rotterdam en Hayward Gallery in Londen.

Over de Hayward Gallery
De Hayward Gallery is onderdeel van het Londens Southbank Centre en heeft een lange geschiedenis met het presenteren van werk van ‘s werelds avontuurlijkste en innovatiefste kunstenaars. Dit gebeurt niet alleen in de vorm van grote solotentoonstellingen, van zowel opkomende als gevestigde kunstenaars als Bridget Riley, Bruce Nauman, Anish Kapoor, Lee Bul, Andreas Gurksy, Tracey Emin, Jeremy Deller, Kader Attia en Matthew Barney, maar ook tijdens dynamische, gezaghebbende groepsexposities als Africa Remix, Light Show, Psycho Buildings en Space Shifters. De galerie is vernoemd naar Sir Isaac Hayward, voormalig bestuurder van de London County Council en werd in juli 1968 geopend door Koningin Elizabeth II. Het gebouw is ontworpen in brutalistische stijl door een groep jonge architecten, zoals Dennis Crompton, Warren Chalk en Ron Herron, en is een van de weinige nog bestaande gebouwen in deze stijl.

Over Kunsthal Rotterdam
Kunsthal Rotterdam is een van de toonaangevende culturele instellingen in Nederland, gelegen in het Museumpark in Rotterdam. Ontworpen door de beroemde architect Rem Koolhaas in 1992, biedt de Kunsthal zeven verschillende tentoonstellingsruimtes. Jaarlijks presenteert de Kunsthal een gevarieerd programma van circa 25 tentoonstellingen. Omdat er altijd meerdere tentoonstellingen tegelijk te zien zijn, biedt de Kunsthal een avontuurlijke reis door verschillende werelddelen en kunststromingen. Cultuur voor een breed publiek, van moderne meesters en hedendaagse kunst tot vergeten culturen, fotografie, mode en design. Bij de tentoonstellingen wordt een uitgebreid activiteitenprogramma georganiseerd.

Nog te zien tot 9 april 2023
Kunsthal Rotterdam
Museumpark
Westzeedijk 341
3015 AA Rotterdam
T: 010-4400301
W: www.kunsthal.nl,
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 10.00 – 17.00 uur. Maandagen gesloten.

About Sasha Dees 309 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*